Een bewust fietstochtje.

JeZelf presenteren doe je de hele dag door.
Dat doe je niet alleen tijdens een presentatie op het werk, maar ook bijvoorbeeld bij de bakker of bij vrienden, familie, je buren.
Bewustwording van jeZelf, verbinding met jeZelf is naar mijn visie de basis vanuit hoe je jeZelf presenteert.
In het proces van bewustwording laat ik me inspireren door inzichten uit o.a. NLP en mindfulness.

Ik wil een ervaring met je delen die demonstreert hoe zo’n bewustwording kan leiden tot een andere manier van jeZelf presenteren.

Onlangs had ik het voornemen om 40 kilometer te gaan fietsen.
Nu moet je weten dat ik vooral een mooi-weer-fietser ben. Sterker nog: ik heb een hekel aan fietsen wanneer het regent. Het herinnert me aan vroegere fietstochten naar school met (als het echt niet anders kon) zo’n regencape waarbij je vanaf je knieën tot je voeten aan de buitenkant nat werd en daarboven aan de binnenkant van je kleren (vanwege het zweten). Voor mij echte drama!
Er was een kans op buien voorspeld. Vooruit dan maar, het regenpak mee. Nee, géén cape, maar een heus pak met als onderdelen een broek en een jas.

De heenweg:

De eerste kilometers was ik me ervan bewust dat ik regelmatig in de verte keek of er dreiging in de lucht hing. Er was een dik wolkendek, dat weleens zou kunnen uitgroeien tot een plensbui, of erger nog, een onweersbui.
Ik besloot mezelf de ruimte te geven te genieten van het landschap om me heen. Tot dusver dus geen vuiltje aan de lucht. Spreekwoordelijk dan.
Wat mijn manier van presenteren betreft: ik zei nog vrolijk gedag tegen tegenliggende fietsers en zwaaide naar de koeien.

De terugweg:

Ik had nog 17 kilometer te gaan en er viel een plensbui. Ik werd er totaal door overvallen, doordat ik me inmiddels had aangewend me op de prachtige landelijke omgeving te richten in plaats van op de wolkenpartij (die achter mij dus was uitgegroeid tot een zwarte luchtdeken).
Snel mijn regenpak aan. Nu moet ik er nog aan toevoegen dat deze al een beetje gedateerd was. “Maar altijd beter dan een regencape”, dacht ik.
Het kan zijn dat ik de functie van een regenpak verkeerd begrepen heb, maar dit pak bleek in ieder geval regen te absorberen in plaats van af te stoten! Je raadt het gevolg al: de verwensingen kwamen al rap tevoorschijn in mijn hoofd.

Gedachten, mindfulness en NLP:

Om weer terug te keren naar het thema ‘bewustwording’:
Ik werd me bewust van mijn oude gedrag (mopperen en chagrijnig worden als ik fiets in de regen) en vroeg me af of ik anders met deze situatie om kon gaan. Ik was me bewust van de gedachten die leidden tot mijn rothumeur, zoals de gedachte dat ik het vervelend vond als een verzopen kat thuis te komen en me weer om te moeten kleden.
Ik besloot me te richten op de gewaarwordingen van het fietsen in de regen in het hier en nu en verlegde mijn aandacht naar andere gedachten. Zo rook ik de heerlijke frisse lucht, voelde de koelte (die eigenlijk wel welkom was na een hittegolf) en dacht aan mijn plantjes in de tuin die ook weer blij zouden zijn en weer mooie bloemen zouden geven.
(Dit wordt ook wel herkaderen genoemd binnen de NLP:  door een andere betekenis te geven aan de situatie kan je stemming en gedrag veranderen.)

Het resultaat:

Ik kwam goedgehumeurd thuis en presenteerde meZelf vrolijk toen ik de overbuurvrouw zag en de tijd nam naar haar te informeren.
En dat ik er daarbij uitzag als een verzopen katje is haar vast ontgaan!