De abonnementeneconomie

Een paar maanden geleden kwam mij via het journaal een artikel ter ore over ‘de aantrekkingskracht van abonnementen’. Het blijkt dat men in Nederland steeds vaker consumeert middels abonnementen.

De behoefte aan meer gemak en efficiëntie zouden hieraan ten grondslag liggen.

Zo kan men zich tegenwoordig abonneren op de meest uiteenlopende zaken. Een chocoladeabonnement of een abonnement op bloemen is tegenwoordig heel normaal. Of wat dacht je van een abonnement op een maaltijdbox? Vind je dit te gewoon? Dan neem je toch een abonnement op sokken. Of op pennen. Voor iemand zoals ik die altijd op zoek is naar een pen geen slecht idee.

Veel ondernemers zien hier wel wat in, in de zogeheten abonnementeneconomie, en dragen allerlei initiatieven aan om het de consument nog gemakkelijker te maken

Hoewel ik mezelf niet direct een ondernemer zou noemen (ik kom uit ‘de softe sector’, de gezondheidzorg), al zou ik dat misschien toch eens moeten doen, kwam er meteen een (“al zeg ik het Zelf”) geweldig idee in me op: een abonnement op coaching!

Hoe vaak hoor ik niet van cliënten dat ze vinden dat ze dat eigenlijk vaker zouden moeten doen, op een frequentere basis, het ontvangen van coaching, want het houdt je bewust (en) verbonden met jeZelf.

Na de eerste aanmelding volgt meestal een serie coachgesprekken die leidt tot een resultaat, waarna, eventueel nog na 1 of meerdere terugkomsessies, het traject wordt afgesloten. De cliënt tevreden, de coach tevreden. Eind goed, al goed.

Maar waarom zou het tot een eind moeten komen? Hoe fijn is het om op regelmatige basis een luisterend oor tegenover je te hebben? Iemand die je op liefdevolle wijze een spiegel voorhoudt en jeZelf bewust houdt? Ook als er geen problemen zijn, is het soms gewoon prettig om aandacht te besteden aan jeZelf, anders dan met een abonnementje op de sportschool of de sauna, wat overigens óók heel aangenaam kan zijn.

Wist je bovendien dat het gelukshormoon ‘oxytocine’ vrijkomt bij het voeren van een goed, persoonlijk gesprek waarbij je je verbonden voelt?

Verspilling? Verrijking!
In bovengenoemd artikel over de abonnementeneconomie, wordt het risico van verspilling aangekaart.
In het geval van een coachabonnement kan daar gewoon geen sprake van zijn: coaching verrijkt je leven. Niet met instant of surrogaatoplossingen, maar met jeZelf.

Mocht je nog twijfels hebben of een coachabonnement je voorziet in een behoefte aan gemak, beantwoord dan eens de volgende vraag: “Hoe efficiënt ben je als je VanZelfsprekend bent?

Nb. In het verleden behaalde resultaten bieden WEL garantie. VanZelfsprekend!